Multimodale strategie

Multimodaliteit verwijst naar de aanwezigheid van verschillende transportmodi op dezelfde site: het combineert de waterweg, spoor en weg; dat is wat het zo waardevol maakt.

De haven van Luik is:

  • 33 havengebieden gelegen langs de Maas en het Albertkanaal in de provincie Luik,
  • bijna 400 hectare havengronden ter beschikking van bedrijven,
  • 4 multimodale terminals met directe rivierverbindingen naar Antwerpen-Brugge (14u vaartijd) en Rotterdam (24u vaartijd), en spoorverbindingen naar Europa en China,
  • Meer dan 300.000m² operationele logistieke magazijnen op Liège Trilogiport.
Haven van Luik
Geografische ligging Haven van Luik

Rivierennetwerk: binnenrivieren

De haven van Luik is rechtstreeks verbonden:

  • met de haven van Antwerpen-Brugge (129 km) via het Albertkanaal (14 uur varen);
  • met de haven van Rotterdam (250 km) via het Albertkanaal of het Julianakanaal en de Maas (20 uur varen);
  • naar het hele Europese riviernetwerk (Schelde, Rijn, Main, Donau, Mittellandkänal, ...).
© PAL-VISIBLE_PONT_DE_WANDRE_DJI_20240902121347_0154_D.JPG

Spoornetwerk

Dankzij multimodaliteit zet de Haven van Luik zich in om de uitdagingen van het koolstofvrij maken van de transportsector aan te gaan, wat centraal staat in de Waalse en Europese bekommernissen.

Sinds 2022 heeft de Autonome Haven van Luik, met de hulp van Wallonië en de Europese Unie, meer dan 15 miljoen euro geïnvesteerd om de complementariteit tussen de transportmodi te versterken en de bestaande infrastructuur te verbeteren.

Sinds 2022 heeft de Autonome Haven van Luik, met de hulp van Wallonië en de Europese Unie, meer dan 15 miljoen euro geïnvesteerd om de complementariteit tussen goederenvervoerswijzen te versterken en de bestaande infrastructuur te verbeteren.

Trilogiport Luik

Wegennet

De Port Autonome de Liège investeert om de bestaande haveninfrastructuren in Luik te versterken en te verbeteren met de ambitie om multimodaliteit te bevorderen.

Deze investeringen omvatten:

  • de uitbreiding van de Luikse Trilogiport containerterminal,
  • de bouw van nieuwe aanmeerinfrastructuur in Hermalle-sous-Huy,
  • de uitbreiding van de jachthaven en de ontwikkeling van een nieuw jachtgebied in Coronmeuse,
  • de herontwikkeling als bimodale zone (verbonden met de weg en het spoor) van de site van het vroegere rangeerstation in de haven van Monsin, waardoor het spoorverkeer zal kunnen worden opgevoerd)
img.png

Strategische locatie

Luik, een Europees viermodaal vervoersknooppunt

De haven van Luik ligt ook dicht bij de luchthaven van Luik, de 6e grootste vrachtluchthaven van Europa, en een TGV-station.

Haven van Luik
Over ons

Ontdek de haven van Luik en zijn vele troeven

PAL-MAP-Klanten_2024.png
Geografische locatie

De Autonome Haven van Luik en haar uitzonderlijke ligging

PAL-MAP-havens_publieken_2024.jpg
Interactieve kaart

Onze 33 in kaart gebrachte havengebieden

@PAL-VISIBLE - Omgeving .jpg
Milieu

Milieubeheer bij de Autonome Haven van Luik