1ste binnenhaven van België

Als grootste binnenhaven van België en derde grootste binnenhaven van Europa is de Autonome Haven van Luik een echt multimodaal vervoersknooppunt De haven van Luik is ideaal gelegen in het hart van een dicht multimodaal communicatienetwerk en staat internationaal bekend om de kwaliteit van haar infrastructuur.

De Autonome Haven van Luik beheert 33 havengebieden (382 hectare) die ter beschikking worden gesteld van gebruikers van waterwegen en/of spoorwegen. Dankzij haar Yacht Port biedt ze ook jachten een uniek onthaal in het hart van de stad Luik.

Met bijna 16 miljoen ton (water-rail-weg), is het de thuisbasis van meer dan honderd concessiebedrijven die vertegenwoordigen,

volgens de Nationale Bank van België, bijna 18.000 indirecte banen.

De Haven van Luik blijft een belangrijke hefboom van socio-economische ontwikkeling voor het Gewest. Dankzij haar verschillende projecten is de Autonome Haven van Luik een belangrijke speler in de economische heropleving van de Luikse regio. Luik is een haven die honderden bedrijven van alle soorten en maten herbergt.

De constante samenwerking tussen de privé- en de overheidssector heeft van de Autonome Haven van Luik een performante faciliteit gemaakt die een meerwaarde biedt voor nieuwe ideeën.

Haven van Luik

Belangrijke cijfers

Ontdek de kerncijfers van de Port Autonome de Liège, die de strategische rol en prestaties in het hart van de handel en industrie aantonen.

3

3e grootste binnenhaven in Europa

16

16 miljoen ton
in doorvoer elk jaar

33

33 havengebieden langs de Maas en het Albertkanaal

382 ha

land beschikbaar voor waterweggebruikers

2000

Liège Trilogiport genereert 2.000 directe en indirecte banen

26 km

De Autonome Haven van Luik beheert 26 km kaaien en 382 ha havengebied.

Haven van Luik

Een aanloophaven voor honderden bedrijven

Luik is een haven die honderden bedrijven van alle soorten en maten herbergt.

De permanente samenwerking tussen de private en de publieke sector heeft van de Autonome Haven van Luik een performant instrument gemaakt dat een meerwaarde biedt ten dienste van nieuwe ideeën.

De Autonome Haven van Luik, opgericht bij de wet van 21 juni 1937, gewijzigd door de wet van 10 januari 1969 en het programmadecreet van 18 december 2003, beheert 32 havens verspreid langs de Maas en het Albertkanaal en heeft de volgende essentiële opdrachten:

  • het uitvoeren van alle uitbreidings- en verbeteringswerken van de infrastructuur die nodig zijn voor de economische ontwikkeling van haar land;
  • het verlenen van concessies en vergunningen aan bedrijven;
  • de regeling van het verkeer en het parkeren van vaartuigen in openbare havens;
  • het onderhoud, op eigen kosten, van alle havenwerken....
Trilogiport Luik

Op het internationale toneel

De Autonome Haven van Luik voert voortdurend innoverende projecten uit om de creatie van nieuwe banen en mobiliteit te bevorderen, met respect voor het milieu en de omwonenden. De vlaggenschipprojecten van de Haven van Luik zijn bedoeld om de grootste distributiecentra van Europa te huisvesten en worden ondersteund door sterke lokale, nationale en internationale partnerschappen, in het bijzonder met andere zeehavens en binnenhavens.

De Autonome Haven van Luik heeft een internationale dimensie dankzij verschillende akkoorden en internationale partnerschappen.

De Autonome Haven van Luik heeft een internationale dimensie dankzij verschillende ondertekende akkoorden en partnerschappen (Haven van Antwerpen-Brugge, Haven van Rotterdam, Awex, Infrabel, SPI...).

De Autonome Haven van Luik is ook lid van de volgende internationale verenigingen:

Eiland Monsin Haven van Luik

Een onregelmatigheid melden

Een Europese richtlijn 2019/1937 van 23 oktober 2019 verplichtte de lidstaten om minimumregels aan te nemen voor de bescherming van klokkenluiders.

Het besluit van de Waalse Overheidsdienst van 13 oktober 2022 voorziet dus in het recht van elk personeelslid van de Autonome Haven van Luik of elke persoon die beroepshalve verbonden is met de Autonome Haven van Luik (bijvoorbeeld concessiehouders of eigenaars van pleziervaartuigen) om elke onregelmatigheid die zich zou hebben voorgedaan binnen de Autonome Haven van Luik te melden door op een vertrouwelijke en beveiligde manier contact op te nemen met de Integriteitsverantwoordelijke van de Waalse Overheidsdienst. Mensen die onregelmatigheden of interne fraude melden, worden beschermd tegen represailles in hun hoedanigheid van klokkenluider.
De Waalse Overheidsdienst heeft een communicatieplan uitgegeven over de nieuwe rol van integriteitsambtenaar, de procedure voor het melden van een interne onregelmatigheid en de bescherming die klokkenluiders genieten.


Als u een interne onregelmatigheid bij de Autonome Haven van Luik wilt melden, ga dan naar de website van SPW en volg de procedure die daar wordt uitgelegd:  https://www.wallonie.be/fr/signalement-dune-irregularite

Kaart van de haven van Luik
Geografische locatie

De Autonome Haven van Luik en haar uitzonderlijke ligging

Haven van Luik
Multimodaliteit

Een multimodale strategie via een netwerk van rivieren, spoorwegen en wegen

Kaart van de haven van Luik
Interactieve kaart

Onze 33 in kaart gebrachte havengebieden

Omgeving
Milieu

Milieubeheer bij de Autonome Haven van Luik