Geavanceerde haven en logistieke infrastructuur

De toonaangevende havenfaciliteiten van de haven van Luik zijn verbonden met een hoogwaardig multimodaal transportnetwerk

Dit netwerk omvat binnenvaart, weg, spoor en luchthaven en zorgt voor een optimale connectiviteit voor de doorvoer van lokale en internationale goederen.

De Autonome Haven van Luik is uitgerust voor het laden, lossen, opslaan en behandelen van talrijke producten.

Het behandelt bouwmaterialen, ertsen en bulkgoederen, evenals chemische, staal-, landbouw- en aardolieproducten.

De haven behandelt ook algemene vracht en containers en biedt efficiënte logistieke oplossingen op maat van elk type vracht.

Trilogiport Luik
Trilogiport Luik

De haven van Luik is :

  • 28 km kade met ligplaatsen
  • 382 ha havengebied
  • Een overdekt dok van één hectare
  • Geplande directe verbindingen met het Verenigd Koninkrijk door zeegaande coasters van 1.000 tot 2.500 ton
  • Een roll-on / roll-off kade
  • Toegankelijkheid voor Rijnschepen (2.500 t) en duwkonvooien met twee schepen (4.500 t)
  • Verschillende kades
  • Opslagtanks voor aardolieproducten (285.000 m3)
  • 96 kranen en portaalkranen, afhandelingsmaterieel
  • 38 weegbruggen
  • 90 grote opslag/overslagloodsen voor een totaal van ± 42 ha overdekt (maximaal 1 ha grondoppervlak)
  • 3 containerterminals (Liège Trilogiport, Monsin en Renory)
  • Graansilo's met een totale capaciteit van 50.000 m3
  • Zand- en grindtrechters met een totale capaciteit van 60.000 t
  • Speciale tarieven voor spoorvervoer
  • Douane zones
  • Een jachthaven
  • Havendiensten altijd toegankelijk
somef - Routebeschrijving - haven van Monsin - EINDE.jpg

De overdekte steiger

Het overdekte dok op Monsin Island is een van de belangrijkste faciliteiten van de haven. Het maakt de opslag en verwerking van vochtgevoelige goederen mogelijk, zoals speciaal staal, zeldzame houtsoorten, tabak of papierpulp, beschermd tegen de elementen.

Dit 10.000 m² grote dok wordt bediend door de weg en het spoor en is uitgerust met een portaalkraan die ladingen van 50 ton kan hanteren. Het kan tegelijkertijd twee grote Rijnschepen van 2.200 ton ontvangen, met kades van 110 m en een diepte van 4,50 m.

Het dok lost problemen op met het breken van ladingen voor goederen in doorvoer, zowel per schip, trein als vrachtwagen. Het is ook verbonden met het Belgische spoorwegnet en ligt dicht bij de E25-snelweg, waardoor het een strategische locatie in Europa biedt.

Somefoto Interieur Darse-2 - © J-C Dessart.jpg

Technische details van het overdekte dok

  • Overdekte waterpartij: 2.600 m²
  • Overdekte waterpartij: 2.600 m²
  • Overdekte hallen: 8.000 m²
  • Overdekte ruimtes: 15.000 m²
  • Spoorwegen: 400 m
  • Hefvermogen portaalkraan: 50 ton
  • Verwerkte tonnage (2006): 300.000 ton
PAL-MAP-Klanten_2024.png
Geografische locatie

De Autonome Haven van Luik en haar uitzonderlijke ligging

Haven van Luik
Multimodaliteit

Een multimodale strategie via een netwerk van rivieren, spoorwegen en wegen

PAL-MAP-havens_publieken_2024.jpg
Interactieve kaart

Onze 33 in kaart gebrachte havengebieden

@PAL-VISIBLE - Omgeving .jpg
Milieu

Milieubeheer bij de Autonome Haven van Luik