Luik, dochter van de Maas...

De Maas is al eeuwenlang de ruggengraat van de ontwikkeling van de regio Luik. Hoewel het Luikse havencomplex in zijn huidige vorm een relatief recente ontwikkeling is, gaat het rivierverkeer in de Cité ardente duizenden jaren terug. Al in de 10e eeuw dreef Luik handel met Nederland, Frankrijk, Engeland en Duitsland.

De rivier stelde Luik in staat om de kostbaarste producten van die tijd te ontvangen, zoals wijnen, specerijen en stoffen

luxueus, terwijl ze lokale producten exporteren: bont, steen, leisteen, graan en messing onderdelen.

Luik is altijd een belangrijk scheepvaartcentrum geweest en de Maas heeft een sleutelrol gespeeld in de welvaart van de regio door de handel en culturele uitwisselingen te bevorderen. Door de eeuwen heen heeft de rivier van het Prinsdom een land van ontmoetingen en uitwisselingen gemaakt.

Stad Luik - Bibliothèque Ulysse Capitaine5.png
kanaal_albert_G_01.jpg

In 1850 had Luik geen haven die naam waardig, geen pakhuis of overslagplaats. Slechts enkele oevers boden de mogelijkheid om goederen aan te meren en over te laden. Sindsdien hebben talrijke werken de loop van de Maas veranderd, maar het beheer van alle havengronden, kaaien en oevers van Luik bleef onsamenhangend.

In 1937 richtte de Staat de Autonome Haven van Luik op en belastte deze met het beheer van verschillende openbare havens.

In 1939 werd het Albertkanaal ingehuldigd op de Internationale Watertentoonstelling. De scheepvaart in de Mosane, die toen beperkt was tot 600 ton, steeg tot 2.000 ton, waardoor Luik niet alleen Antwerpen en de Noordzee, maar ook Rotterdam kon bedienen.

Sinds 1964 is er al meer dan vijf miljoen ton overgeslagen in openbare havens!

In 1969 werd het werkgebied van de Port Autonome de Liège uitgebreid tot de hele industriële regio van Luik, d.w.z. van Engis, stroomopwaarts van Luik, tot Visé. Hierdoor werd het exploitatiegebied uitgebreid van 20 tot meer dan 40 km. Een rechtstreeks gevolg van deze uitbreiding is dat de overslag nu 17,7 miljoen ton bedraagt.

somef - Routebeschrijving - haven van Monsin - EINDE.jpg

Gezien de ontwikkeling van de techniek en de eisen van de gebruikers van de waterweg heeft de Autonome Haven de afgelopen decennia verschillende infrastructuren ontwikkeld, zoals:

In 1976 werd een roll-on/roll-off kade gebouwd in de haven van Seraing.

In 1982 werd het overdekte dok op het eiland Monsin in gebruik genomen.

Vanaf 1984 ontwikkelt de Port Autonome de Liège, in samenwerking met de Société Industrielle de Renory, de haven van Renory en creëert er een trimodaal platform met onder meer een containerterminal.

De voorbije twee decennia werden talrijke ontwikkelingen van de havengebieden uitgevoerd (beheer van nieuwe havengebieden, nieuwe pontons en catways in de Port des Yachts, bouw van een nieuwe "Capitainerie" in de Port des Yachts, enz.

Luchtfoto van Trilogiport Luik

Het Luikse havencomplex, vandaag de derde grootste binnenhaven van Europa met een jaarlijkse trafiek van meer dan 16 miljoen ton, breidt al enkele jaren gestaag uit.

De Autonome Haven van Luik beheert 33 havengebieden die zich uitstrekken langs de Maas en het Albertkanaal, met een totale oppervlakte van meer dan 382 hectare grond die beschikbaar is voor gebruikers van waterwegen en/of spoorwegen.

Het multimodale platform Luik Trilogiport (120 hectare) is volledig gewijd aan logistiek en is uitgerust met een containerterminal.

PAL-MAP-Klanten_2024.png
Geografische locatie

De Autonome Haven van Luik en haar uitzonderlijke ligging

Haven van Luik
Multimodaliteit

Een multimodale strategie via een netwerk van rivieren, spoorwegen en wegen

PAL-MAP-havens_publieken_2024.jpg
Interactieve kaart

Onze 33 in kaart gebrachte havengebieden

@PAL-VISIBLE - Omgeving .jpg
Milieu

Milieubeheer bij de Autonome Haven van Luik